verleden & heden

Reflectie & Verantwoordelijkheid

Deze website draait om mijn creatieve projecten, waarmee ik sinds 2010 actief ben. Voor wie mijn verleden kent: ja, dat is er, en nee, dat is niet waar deze site over gaat. Lang geleden werd mijn reputatie beïnvloed door een combinatie van jeugdige onbezonnenheid en onjuiste informatie. Maar als je daar nog steeds op gefixeerd bent, dan heb ik slecht nieuws: tijdreizen is nog steeds niet uitgevonden.

Dank voor je begrip en welkom in het heden!

Disclaimer over het heden

Ondertussen loop ik tegen de vijftig aan. Soms hoor ik dat ik er op foto's nog jeugdig uitzie – dat is  goede belichting en een beetje geluk.

Disclaimer over het verleden

Bijna een kwart eeuw geleden had ik minder levenservaring en minder boeken gelezen dan nu. Het is vreemd hoe sommige mensen dat detail negeren en liever in het verleden blijven hangen. De essentie van mens - zijn is groei – blijven leren en jezelf ontwikkelen.

De valkuilen van online informatie

In een tijd waarin digitale informatie steeds bepalender is voor iemands reputatie, is het essentieel om kritisch te kijken naar de bronnen die deze informatie verspreiden. Wikipedia en de Onderzoeksgroep Kafka zijn voorbeelden van platforms die anoniem opereren, zonder transparantie of verantwoording, en waar feitelijke onjuistheden of bewuste verdraaiingen jarenlang kunnen blijven bestaan.

Wikipedia wordt vaak gezien als een neutrale kennisbron, maar de realiteit is anders:

Artikelen kunnen worden beïnvloed door belanghebbenden, van politieke groepen tot individuen met persoonlijke agenda's.

Anonieme bewerkingen maken het onmogelijk om verantwoordelijkheid af te dwingen.

Zelfs mede-oprichter Larry Sanger heeft zich gedistantieerd van het platform vanwege de gebrekkige betrouwbaarheid.

De Onderzoeksgroep Kafka werkt volgens een vergelijkbare methode: ze publiceren informatie zonder verifieerbare bronnen en zonder mogelijkheid tot wederhoor. Hun banden met extremistische actiegroepen – waaronder organisaties die in het verleden geweld niet schuwden, zoals bij de bomaanslag op Wil Schuurman in 1986 – werpen vragen op over hun werkelijke intenties. 

Geschiedenis als selectief wapen

Het verleden wordt regelmatig gebruikt om mensen tot in lengte van dagen te veroordelen, terwijl een breder historisch perspectief ontbreekt. Europeanen worden zo steevast afgeschilderd als de primaire daders van imperialisme en slavernij, terwijl andere wereldmachten – zoals het Ottomaanse Rijk, het Mongoolse Rijk en het Japanse keizerrijk – minstens even betrokken waren bij onderdrukking en uitbuiting.

Zelfs hedendaagse slavernij, zoals de verkoop van migranten in Libië, blijft grotendeels buiten het publieke debat. Waarom? Omdat historische en actuele misstanden selectief worden belicht. Hetzelfde geldt voor conflicten: terwijl sommige gebeurtenissen voortdurend worden aangehaald, krijgen andere, zoals het Israëlisch-Palestijnse conflict, dat al meer dan 75 jaar voortduurt en in Gaza al bijna twintig jaar tot blokkades en geweld leidt, aanzienlijk minder aandacht of worden ze anders geframed, afhankelijk van de context en belangen.

Hetzelfde geldt voor oorlogsmisdaden. De tragedie in Oekraïne, de Holodomor – de doelbewuste uithongering van 7,5 miljoen mensen in 1933, uitgevoerd door communisten – wordt zelden benoemd. Net zoals de 720 massagraven in Slovenië uit 1945, waarin slachtoffers van communistische zuiveringen verdwenen.

Informatie wordt niet alleen verspreid, maar ook gefilterd – en wat wordt weggelaten, is minstens zo veelzeggend als wat wordt verteld. 

Geef dieren een stem

Terwijl historische misstanden terecht veroordeeld worden, gebeurt er vandaag iets vergelijkbaars met dieren. Jaarlijks worden 18 miljard dieren geslacht, zonder dat hun leed serieus genomen wordt.

Het Hawaiiaanse woord kahu betekent 'beschermer' in plaats van 'eigenaar' – een term die perfect weerspiegelt hoe we met dieren om zouden moeten gaan. In plaats van hen te reduceren tot producten, zouden we hun intrinsieke waarde moeten erkennen.

Geef dieren een stem

"Het probleem is dat mensen dieren zo ernstig tot slachtoffer hebben gemaakt dat ze niet eens als slachtoffers worden beschouwd. Ze worden helemaal niet in overweging genomen. Ze zijn niets. Ze tellen niet mee; ze zijn niets waard; ze zijn handelswaar zoals televisies en mobiele telefoons. We hebben dieren feitelijk veranderd in levenloze objecten - sandwiches en schoenen." ~ Gary Yourofsky (vind hier zijn redenatie)

Juridisch worden dieren in de Nederlandse wet nog steeds als goederen gezien. Laten we niet alleen spreken over rechtvaardigheid als het ons uitkomt. 

Reflectie en verantwoordelijkheid gelden niet alleen voor mensen, maar voor al het leven.

Dieren worden nog steeds gebruikt in experimenten voor commerciële en medische doeleinden.
Honden
, katten, konijnen, apen en vele andere dieren sterven in Nederlandse en Belgische proefdiercentra.
Zo is Nederland in het bezit van het grootste centrum voor apenproeven in Europa; het BPRC. De aanvoer van apen vanuit Mauritius bestaat vaak uit baby's, jonge dieren die van hun ouders worden weggerukt en in het wild worden gevangen. Daarna worden ze vervoerd door KLM en Air France. 

Ik heb enkele keren in afgelopen jaren deelgenomen aan deze demonstraties en sta hier nog steeds volledig achter.

Dierproeven (dierenbescherming): niet meer vanzelfsprekend, alternatieven voor dierproeven (RIVM), welke proefdiervrije alternatieven zijn er? (proefdiervrij).

Cube of Truth, mensen bewust maken

De naam de van de organisatie is Anonymous for the Voiceless, vind ze op anonymousforthevoiceless.org en meld je aan of ga eens kijken.

Deelgenomen aan de cube in 2022. Alle respect voor deze activisten die steeds weer gesprekken met mensen aangaan. Een persoon houdt een televisie vast waarbij beelden uit de industrie worden vertoond, onder het mom weet WIE je eet. Een andere activist zal je dan van informatie voorzien als je daartoe open staat.

Rond 2001, naar beste weten, stond ik voor Wakker Dier op een beurs om handtekeningen te verzamelen tegen het onverdoofd castreren van biggetjes. Het was schokkend hoe vaak ik verbaal werd aangevallen, vooral door boeren en hun familieleden die deze praktijk verdedigden.

Veel mensen komen niet in actie omdat ze denken dat hun inzet niets uitmaakt. Maar verandering is wél mogelijk. Dankzij Wakker Dier werd het leed van onverdoofd castreren van biggen breed onder de aandacht gebracht. De organisatie sprak supermarkten aan op de verkoop van dergelijk vlees, wat leidde tot druk op de sector. Als resultaat stopten supermarkten vanaf 2009 met het verkopen van vlees van onverdoofd gecastreerde varkens, en varkensbedrijven gingen over op verdoofde castratie – een duidelijke stap vooruit.

2021 Voor het eerst in de weer met graffiti geweest. Kortstondig maar, is meer voor jonge mensen.

En ook ik heb een 269 tatoeage laten zetten. Lees hier meer over het kalf in Israel dat door activisten daar was bevrijd en de geboorte inluidde van een prachtige beweging.  Naast Holocaustoverlevende Isaac B. Singer, zegt ook Holocaustoverlevende uit Warschau, Alex Hershaft, dat mensen 'nazis voor de dieren' zijn.

Op uitnodiging ben ik meegegaan om met eigen ogen te zien dat er maar weinig sprake is van werkelijk 'vrije uitloop' voor kippen. Er was geen sprake van inbraak, maar er zijn dieren bevrijd uit hun ellendige omstandigheden, die voor het eerst het daglicht zagen, een haan hoorden en gras onder hun pootjes voelden.
Door plantaardig te leven besparen we deze dieren veel leed, zoals nooit het daglicht zien, vergassingen en stalbranden. Wil je weten wat er achter de schermen gebeurt, bezoek dan onderzoekers zoals Ongehoord en Animal Rights. Dierenbescherming is geen radicaal idee. Het volgt het eenvoudige principe dat als dieren pijn, vreugde en angst kunnen voelen, ze beschermd moeten worden tegen lijden.

Geen enkele daad van vriendelijkheid, hoe klein ook, is ooit verspild. Je verandert misschien niet de hele wereld, maar voor dat dier verandert de wereld compleet.

Defensie Nederland is op zoek naar versterking, ook in andere landen, terwijl er mensen zijn die in plaats van hun medemens te beschermen, liever onschuldige dieren het leven ontnemen. Ook hier ben ik op uitnodiging meegegaan en ondersteun de activisten van harte. Ik zeg niet tegen de Inuit: 'Ga maar op een ijsschots knabbelen'; dat is een functionele vorm van jacht. Maar in een welvarende samenleving, waar jacht vaak als hobby wordt beoefend, er voldoende voedsel beschikbaar is en dieren weinig leefruimte hebben, is dergelijke jacht moreel niet te rechtvaardigen. 

Kies voor compassie

De Holocaust was legaal. Het verbergen van Joden werd strafbaar gesteld. Slavernij was legaal, het bevrijden van slaven werd strafbaar gesteld. Segregatie was legaal, protesteren tegen racisme werd strafbaar gesteld.
Wettelijkheid is geen maatstaf voor moraliteit.

Hier een kleine impressie van de politieke tijd rond het jaar 2000. Door het bagatelliseren van verschillende genocides en het stellen van slechts één dominante, centrale waarheid in de media en op scholen, ontwikkelde ik destijds een tunnelvisie. De eenzijdige berichtgeving die ik daar kreeg, leidde tot een afkeer. Daar ben ik debet aan. Verder sta ik uiteraard achter elk volk, zoals de inheemse volkeren in Amerika, dat zijn eigen cultuur, normen en waarden wil beschermen.

De laatste niet-diergerelateerde actie waaraan ik deelnam, was een rally in 2006 voor een ten onrechte gevangengezette generaal—een voormalig vreemdelingenlegionair—die later werd vrijgesproken. Ik was hierbij betrokken als vertegenwoordiger van de Nederlandse afdeling van een Kroatische organisatie, gevestigd in de Verenigde Staten. Daarnaast woonde ik op uitnodiging van een Kroatische diplomaat zijn boekbespreking in Zweden bij. Verder beheerde ik gedurende acht jaar een website voor een gevangen Zapatista/EZLN-activist, die door de FBI werd omschreven als een moderne Robin Hood.

Kleine Gebaren, Grote Betekenis 

Het kaartje uit juli 2000 ontving ik van een Nederlander die ten onrechte gevangen zat in Schotland. In een christelijk tijdschrift (Charisma) las ik een oproep waarin werd gevraagd of iemand hem wilde steunen door een kaartje te sturen. Ik voelde me aangesproken en heb hem, namens mijn gezin toen, gesteund. Tijdens deze periode had ik ook contact met zijn vrouw, die door zijn onterechte gevangenschap in een moeilijke situatie zat. Na zijn vrijspraak en vrijlating hebben we elkaar ontmoet en nog enkele jaren contact gehouden. Later zag ik hem op tv, mogelijk in het nieuws of een programma over onterecht gevangenen, maar de naam weet ik niet meer.  Zijn zaak blijft me het meest bij, omdat ik zijn gezicht op tv zag en meteen zei: 'Dat is Leo!'—zonder te weten dat het echt hem was.

De brief uit Heidelberg ontving ik in 2006, eveneens van iemand die onterecht gevangen zat. 
Ik hecht veel waarde aan oude herinneringen, zoals kaarten. Een bosje bloemen droogt uit, een chocolaatje eet ik op, maar een kaart lees ik na jaren nog. Zo ontvang ik jaarlijks kerstkaarten van voormalige werkgevers, waaronder een van een werkgever waar ik in 1996 werkte. 

Dieren in Nood

Als afsluiting; de vele gedumpte kippen en hanen die ik de afgelopen decennia heb gezien—vertrouwen gewonnen, gemeld, opgevangen of overgedragen aan de juiste instanties—getuigen van een schrijnend probleem. Ook bij achtergelaten katten heb ik vaak ingegrepen, en eentje ervan vond uiteindelijk een thuis bij mij. Het dumpen van dieren is niet alleen harteloos, maar ook strafbaar.

Ook een duif die zichtbaar gewond is of vreemd gedrag vertoont, zal ik niet zomaar voorbijlopen. Ik let op mensen zoals daklozen, maar óók op dieren. Eeuwenlang werden duiven gehouden voor hun navigatievermogen, als boodschappers in oorlogstijden, maar nu ze ons niet meer van nut zijn, worden ze ineens bestempeld als 'vliegende ratten'. 

Een veelvoorkomend probleem bij stadsduiven is stringfoot—haartjes en draadjes die hun pootjes afknellen, waardoor ze misvormd raken of zelfs poten verliezen. Dit is geen ziekte, maar een direct gevolg van de rotzooi die mensen op straat achterlaten.  

Wanneer je zo'n dier probeert te helpen en naar een opvang te brengen, heb je al snel omstanders die, zonder de situatie te begrijpen, veroordelend opmerken dat je "dieren niet moet voeren". Dat roept de vraag op: wie veroorzaakt hier eigenlijk de overlast? 

Hoe kan jij helpen?

Zie je een duif in nood, plaats dan een oproep bij de Stadsduivenhulpgroep 
Zie je een zwaan in nood, neem dan contact op met de Zwanengroep Zuid-Holland en bel 06 83797378
Wil je een kip een beter bestaan bieden, neem dan contact op met Red een Legkip

Doe mee met Teaming!
Teaming is een online tool om geld in te zamelen voor sociale doelen door middel van microdonaties van 1€ per maand. Hun filosofie is gebaseerd op het idee dat 1€ niet veel impact heeft als het afzonderlijk wordt gedoneerd, maar dat we samen prachtige projecten mogelijk kunnen maken.